Cariere de succes

Directorul General al singurului Institut de Artă a Circului (NICA), din emisfera sudică este de origine română!

 

Am avut saptămânile din urmă căteva lungi discuții cu personajul principal al acestui articol pentru a afla detalii (nu doar cele pe care le știam deja), despre viața și cariera profesională pe care și le-a construit pe meleaguri îndepartate de țara natală. Una dintre ele mi s-a parut foarte interesantă, astfel încât o voi aminti aici, și anume cea despre curiozitate și formele ei de exprimare. Despre curiozitatea firească, naturală, bazală aș spune, cea pe care omul o manifestă nativ, uneori superficial, și alta, cea profundă, pătrunzătoare până în miezul lucrurilor, dubitativă. Ca o concluzie a acestui dialog, mi-a mărturisit că cel de-al doilea tip de curiozitate a stat la baza construcției profesionale și a ajutat-o  la formarea caracterului său intelectual, explorând neobosit domeniul de competență în care a evoluat spectaculos.

Astăzi, putem călători oriunde…  Meridianele planetei sunt acum deschise liberei circulații. Înainte de anul 1989, acest lucru era aproape imposibil pentru cetățenii României iar a ieși din țară era un eveniment de proporții. Pentru cea care urma să ajungă în cealaltă emisferă a globului pământesc, a fost suficientă o zi pe meleagurile unei țări vecine, respectiv Ungaria, pentru a evada din spațiul atăt de bine păzit de-o parte și de alta a frontierelor. Chiar dacă la vremea respectivă Ungaria era parte a blocului comunist, populația țării beneficia de o mai mare lejeritate de mișcare, nefiind interzise sau limitate deținerea unui pașaport și nici călătoriile în statele vest-europene sau oriunde pe planetă, atâta vreme cât țările de destinație eliberau o viză de intrare pe teritoriul lor.

Un alt subiect intersant pe care l-am discutat, a fost întrebarea mea legată de motivul plecării. Mi-a mărturisit că a fost unul singur, pe care desigur îl știam, dar curiozitatea m-a ”împins” spre aflarea unor amănunte pe care le-aș fi putut doar bănui.  Așadar, motivul plecării din România a fost acela de a urma drumul pe care cel cu care la vremea respectivă avea o relație și care între timp îi devenise logodnic, îl începuse cu un an în urmă, respectiv 1986. Sunt curios dacă o astfel de poveste s-ar putea scrie astăzi, fără a fi considerată ficțiune…  Să-ți urmezi iubitul despre care nu ști unde se află sau înspre ce direcție se îndreaptă, la mai bine de un an de la plecarea acestuia din țară, poate fi considerat un act de mare curaj, și profund devotament. A și fost așa, pentru că deși spera ca acesta să aleagă pentru a se stabili, o țară din Europa de Vest, surpriza la care nu s-a așteptat nici o clipă, a venit tocmai din emisfera sudică, mai precis, Australia.

Nu este lucru simplu să-ți iei viața în mâini și să pornești în necunoscut. Dar la 21 de ani, inconștiența nu poate fi considerată o piedică, atâta vreme cât acest sentiment este aproape inexistent. Bagajul încărcat cu emoții, întrebări, temeri și frustrări, i-a fost partener de călătorie peste mări și țări, spre locul care avea să-i devină o nouă casă. Un loc îndepărtat care părea atunci rupt de restul lumii…  La vremea respectivă contactul telefonic era foarte greu de realizat și nu tocmai ieftin. Scrisorile au fost mijlocul cel mai eficient de comunicare cu cei dragi rămași în țară, chiar dacă schimbul acestora avea loc la aproximativ două luni. Pare incredibil, nu-i așa, că am trăit într-o astfel de epocă, astăzi când putem să comunicăm instantaneu la orice oră, oricând, oriunde, oricum?…

Simona Jobbagy, DIRECTOR NICA

 

Simona Jobbagy, actualul Director General al NICA (National Institute of Circus Art), din cadrul Universității Swinburne (Melbourne, Australia),  singurul institut cu acest profil din emisfera sudică, s-a născut la 13 februarie 1966 la Baia Mare și a absolvit în anul 1984 Liceul de Artă din Cluj-Napoca. Locurile la o facultate de artă în România acelor ani erau limitate, accesul fiind astfel extrem de dificil. Nu s-a regăsit pe listele celor admiși la Institutul de Arte Plastice din Cluj-Napoca, deși a încercat doi ani la rând admiterea la secția design iar din anul 1985 până în momentul plecării din România a fost angajată a secției pictură din cadrul Fabricii de Ceramică Cluj-Napoca, denumită la acea vreme, ”SANEX”.

A ajuns în Australia în luna iunie a anului 1987 iar două luni mai târziu, avea să se căsătorească cu cel pe care l-a urmat până la capătul lumii, Alex Jobbagy, artist vizual clujean. Cele doua fete ale familiei Jobbagy, Erika și Adel, s-au născut câțiva ani mai târziu, în 1995, respectiv 2001.

Imediat după fericitul eveniment, a început munca într-un magazin de suveniruri, decorând tricouri cu motive aborigene, inspirate din flora și fauna îndepărtatului continent. În paralel, s-a ocupat de expunerea produselor, ca visual merchandiser, într-unul din magazinele brandului local cu specific feminin, ”Katies”. Pe lângă toate acestea, studiul limbii engleze la un nivel superior a devenit obligatoriu, mai cu seamă că în anul 1990 a decis să urmeze cursurile Facultății de Design Industrial din cadrul Universității Monash din Melbourne, pe care le finalizează în anul 1993.

A urmat apoi prima vizită în România, în luna decembrie a aceluiași an, după mai bine de șapte ani de la plecarea de pe meleagurile natale. Emoția revederii a fost copleșitoare pentru toți, România transformându-se între timp într-o țară în care apăreau timid mugurii democrației și a economiei de piață.

Din anul 1994, lucrează ca designer independent, desenând produse de întrebuințare casnică și mobilier iar din luna iunie a aceluiași an începe colaborarea ca profesor asociat la Outer Eastern College din Melbourne.

În anul 1997 primește primul contract ca profesor titular iar în 1999 devine coordonator de curs ”Visual merchendising & Design”, după completarea  studiilor  de practică educațională, obținând și diploma necesară (Diploma of Training and Assessment and Vocational Education Practice).

În anul 2001 Simona Jobbagy obține o diplomă în management. În următorii ani studiază business și lucrează în cadrul Departamentului pentru Media, Arte și Design a Univeristății Swinbourne din Melbourne, Australia iar mai apoi, în anul 2003 devine Senior Educator în cadrul Departamentului de Arta al Swinbourne University of Tehnology. Peste doar câțiva ani obține postul de Șef al Departamanetului de Artă, Media și Design din cadrul aceleiași universități. În 2018 a obținut titlul de ”Master” de la Melbourne University, cu specialitatea ”Tertiary Education Management”( Managemntul Învățământului Universitar).

Colaborarea cu o serie de organizații din domeniul designului și a indistriei de profil a creat oportunități pentru a deveni Președintele Asociației Producătorilor de Mobiler și Președintele Asociației Comunităților de Media, Arte și Design care în colaborare cu instituții de învățământ superior din Statul Victoria, Australia concep și livrează programe educaționale  pentru industriile creative.

Universitatea Swinbourne din Melbourne are în subordine o serie de companii, printre care și NICA (National Institute of Circus Arts), care oferă singurul program de licență în artele circului din emisfera sudică a globului pământesc. Absolvenții NICA lucrează în companii de circ din întreaga lume, inculsiv ”Cirque du Soleil”, devin artiști independenți sau își formează propriile companii.

La începutul anului 2021, cu un astfel de CV și având experiența coordonării colaborării între studenții diferitelor departamente ale universității, Simona Jobbagy a aplicat pentru poziția de Director al NICA în urma vacantării acestuia. A obținut cu succes acest post și a devenit astfel, noul Director General al NICA, de origine română, a singurului institut de arta circului din emisfera sudică, aflat la Melbourne, Australia.

Îmi este greu să îmi imaginez care ar fi fost traseul profesional dacă Simona Jobbagy ar fi rămas în România. Pot în schimb să fiu impresionat de cariera pe care a construit-o de-a lungul anilor, într-o lume care i-a fost total necunoscută, neînțeleasă la început, cu o cultură și o construcție socială complet diferite de ceea ce cunoștea la acea vreme și având ca unic sprijin încrederea și siguranța pe care i le-a oferit familia. Cunoscând toate aceste date, pot să afirm fără exagerare că o astfel de carieră, într-un domeniu atât de special de pe palierul artelor interpretative, se construiește cu efort, implicare și nu în ultimul rând cu dorința de a reuși în viață și de a ajunge acolo unde pentru unii pare aproape imposibil.

Pe perioada pendemiei de COVID-19 care a cuprins întreaga planetă studenții NICA au participat la cursuri în varianta on-line, inclusiv la antrenamentele pentru păstrarea condiției fizice. Din fericire, nu s-au înregistrat cazuri de infectare cu temutul virus în rândul studenților și nici în cel al profesorilor, iar marea lor majoritate sunt actualmente vaccinați. O condiție impusă de Guvernul australian și adoptată de conducerea Universității Swindourne este că dacă se dorește întoarcerea la cursuri în școală la data de 5 noiembrie, procentul celor vaccinați trebuie să fie de 100%.

Studenții din anul III au primit anul acesta o aprobare specială pentru a realiza spectacolele de absolvire care s-au desfășuat însă fără public. Producțiile astfel realizate pot fi urmărite prin accesarea link-urile de mai jos:

https://commons.swinburne.edu.au/items/e9fa04cd-8b2a-4be9-91cc-efeabac937d0/1/

https://commons.swinburne.edu.au/items/59dcd486-42e9-4443-84ee-3a3b4b2486af/1/

sursa foto: arhiva NICA

Directorul General al singurului Institut de Artă a Circului (NICA), din emisfera sudică este de origine română!

Cele mai citite

Platforma Hyperflash a fost creată în anul 2010 ca urmare a implementării proiectului european JOBS – Jurnalismul Ocupație în Beneficiul Societății – POSDRU 60881.

Copyright © 2010 Hyperflash.ro | 2021

To Top